Augustus

Augustus - Heeft mijn huisdier pijn?

'Heeft mijn huisdier pijn?'

Die vraag wordt ons heel regelmatig gesteld. En toegegeven, het is niet steeds eenvoudig om deze te beantwoorden. Je huisdier kan het je niet zeggen en tijdens een klinisch onderzoek door ons zijn de dieren vaak verstijfd van angst of doen ze zich net wat stoerder voor.

Acute pijn is niet zo moeilijk om te herkennen. Vaak huilt of jankt je huisdier bij acute pijn of bij het aanraken of bewegen van de pijnlijke plaats. Acute pijn zien we ook na een operatieve ingreep. Hierbij is een goede pijnbestrijding niet alleen belangrijk voor het comfort van je dier maar ook een must voor een spoedig herstel.

Chronische pijn uit zich eerder door subtiele veranderingen in gedrag of houding. Dit soort pijn is heel wat moeilijker te herkennen, maar zeker niet te onderschatten. Het volgende lijstje geeft je enkele signalen van chronische pijn, waardoor je deze hopelijk snel opmerkt.

- Een hond die minder eetlust heeft, zich liever niet sociaal opstelt of zelfs eerder agressief uit de hoek komt kan lijden aan chronische pijn. Sommige honden gaan bijten of overmatig likken aan een bepaald lichaamsdeel. Anderen zijn dan weer minder beweeglijk, stijf en stram of zelfs kreupel.

- Bij katten is het vaak nog wat moeilijker om de signalen van pijn op te merken. Katten zijn immers meesters in het maskeren van pijn. Vertoont je kat een ander gedrag dan voorheen, is ze minder actief of beweeglijk of verzorgt ze zichzelf niet meer zo goed? Al deze subtiele veranderingen kunnen betekenen dat je kat pijn lijdt.

De oorzaken van pijn zijn erg uiteenlopend. Buikkrampen kunnen erg pijnlijk zijn, maar zijn vaak acuut. Pijnlijke gewrichten horen jammer genoeg vaak bij het ouder worden en zijn vaak chronisch van aard. Dat maakt het moeilijker om te herkennen. Maar ouder worden mag niet gelijk staan aan pijn hebben.

De behandeling van pijn hangt naast het soort pijn ook af van de onderliggende oorzaak. Pijn is namelijk geen ziekte maar een symptoom en dient dus altijd verder onderzocht te worden. Uiteraard is het hierbij niet nodig om jouw vriend te laten lijden. De juiste pijnmedicatie kan al heel wat ongemak verhelpen.

Heb je het idee dat jouw huisdier pijn lijdt, maak dan een afspraak bij een van onze dierenartsen. Samen kunnen we zoeken naar de oorzaak en de juiste behandeling opstarten. Want als jij de signalen herkent, kunnen we samen de pijn bestrijden!

Lies